lauantai 28. marraskuuta 2015

Havukranssi + ohje


Olin jo melko varma, että tänä vuonna jää havukranssi tekemättä, sillä tuntui, että muuta puuhaa on niin paljon. Eilen kuitenkin päätin, että haluan tehdä sen. Ei siitä maailman kaunein tänä vuonnakaan tullut, silla aika haipakkaa iskin havuja kiinni, mutta kranssi mikä kranssi.

Ajattelin laittaa hieman ohjeita, joilla itse olen oppinut kranssin tekemään. Tosin näitä voi tehdä monella tavoin.


Havukranssin tekoon tarvitset tietenkin havuja, oksasakset sekä ohutta rautalankaa eli puolalankaa. Havut voivat olla kuusta, niin kuin minulla tässä, tai mäntyä, tai ihan mitä vain havukasvia. Puolalankaa löydät kukkakaupoista sekä askarteluliikkeistä. Myös netissä myydään sitä.

Tuo kranssipohja on minulla itsetehty. Eli olen pajuja pyöritellyt renkaaksi, ja puolalangalla sitonut. Pohjaksi käy erinomaisesti myös esim. valmiit pohjat, joita myydään vähän siellä sun täällä. Kranssin kokokin voi tietysti vaihdella. Minä tein tällä kertaa vähän kookkaamman. Usein olen tehnyt pienemmän.


Havuista leikataan lyhyitä pätkiä. Mieluiten havun päitä, niin tulee nätti kranssi. Ja tosiaan näitä pätkiä tarvitaan paljon! Peppi on tässä laadunvalvojana!


Havut sidotaan puolalangalla kiinni kranssipohjaan pienissä nipuissa. Puolalanka vedetään aina tiukkaan, ja pyöräytetään kranssin ympäri. Näin jatketaan kunnes kranssi on valmis. Puolalangasta tai muusta rautalangasta tehdään myös pieni lenkki kranssin ylös taakse, mistä kranssin saa kiinni oveen.

Kun kaikki havut on laitettu, seuraa hauskin vaihe, eli koristelu. Ja siinä vain mielikuvitus on rajana. Itse tykkään laittaa ainakin ison rusetin ylös, ja jotain muuta sen lisäksi. Tykkään käyttää myös enkeleitä. Ja sitten kranssi on valmis!


Tykkäätkö tehdä havukransseja? Leppoisaa lauantaita! :)

6 kommenttia:

  1. Onpa kaunis kranssi! Itse en ole tehnyt koskaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Minä olen näitä vuosien varrella tehnyt jonkun verran, mutta viime vuosina aika vähän. Tykkään tuosta koristeluvaiheesta. :)

      Poista
  2. Kaunis on kranssi :) Munkin on ollut tarkoitus tehdä ihka ensimmäinen kranssi, mutta vielä en ole kerennyt. No ens viikolla täytyy kokeilla saada aikaiseksi kranssi ja parit tähdet :) Hyvää lauantai-illan jatkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Ne tähdet näyttää tosi kauniilta, olen täällä blogimaailmassa niitä ihaillut. Itse olen tehnyt lähinnä kransseja, ja joskus aikoja sitten havuköynnöstä. Havuista saa kyllä kaikkea kaunista! :)

      Poista

Ilahdun kommentistasi :)