torstai 13. elokuuta 2015

Joulu, minkä melkein vietin Englannissa


Kirjoitin äskettäin toiseen blogiini Kipua ja poskipunaa ajasta, jonka vietin Englannissa työskennellen tarjoilijana hotellissa Lontoon alueella. Tuohon ajanjaksoon osui joulu, josta ajattelin kertoa teille.

Olin jo alunperin päättänyt, että haluan Suomeen jouluksi, ja päätin puhua asiasta isommalle pomolle hyvissä ajoin syksyllä. Tämä pomo huusi minulle, että "Oletko hullu? Jouluna on kamala kiire!" Minä pysyin päättäväisenä, ja sanoin, että minun on päästävä kotiin jouluksi. Ja ihme kyllä tämä kova pomo antoi periksi, ja minulle myönnettiin viikon mittainen loma!

Mutta olin koko joulun alusajan Englannissa, ja tietenkin taas heti joulun jälkeen. Olihan se jännää ja erilaista. Seurasin suurella mielenkiinnolla hotellilla, kun paikallinen floristi tuli laittamaan joulukoristeita. Niitä laitettiin runsaasti joka puolelle, ja ne laitettiin aika varhaisessa vaiheessa.

Myös työrintamalla joulu piti minut ja työkaverini kiireisenä, sillä hotellilla pidettiin käytännöllisesti katsottuna koko marraskuun ajan pikkujouluja. Meille työntekijöille se tarkoitti pitkiä työpäiviä (ja öitä), ja ehkä juuri siksi en sinä vuonna meinannut millään päästä joulutunnelmaan. Myös jatkuva väsymys tietenkin vaikutti. 

6. päivä joulukuuta minulla oli aivan erityisen herkkä mieli aamulla, kun aloitin työt. Mietin, että mitäköhän Suomeen kuuluu, ja että tänä vuonna en näe Linnan juhlia.

Vapaapäivinä suuntasimme kaupungille tekemään jouluostoksia. Ostoskeskuksissa soi joulumusiikki, ja oli ihan valtava ihmismassa.

Niinpä sitten, kun 19.päivä joulukuuta viimein saavuin kotiin, tuntui ihan oudolta. Ihanalla tavalla oudolta. Ihmettelin, että missä ovat kaikki autot? Missä ihmiset? Ja sitten vain nautin hiljaisuudesta ja rauhasta <3.

Joulu kotona, Suomessa, oli tietenkin yhtä ihana ja perinteinen, kuin se aina on. Me käytiin joulukirkossa, minkä erityisesti koin pysäyttävänä Englannissa vietetyn ajan jälkeen, ja sitten vain oltiin ja käytiin sukulaisissa. Mutta taustalla oli pieni kuristava tunne, ja tiesinkin, mikä se on. Se oli tieto siitä, että minun oli palattava Englantiin. Olin tuossa vaiheessa jo niin väsynyt työhöni, jossa tein useamman kuin yhden ihmisen työn, että en olisi enää jaksanut.

Mutta palasinhan minä, ja suoraan töihin. Erityisesti muistan uudenvuoden aaton, minkä olin tietenkin töissä. Hotellilla oli taas kova tohina. Mutta minulla oli aivan erityinen asiakas baarissa! Nimittäin suomalainen! Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, hän oli ensimmäinen suomalainen asiakkaani, vaikka olin työskennellyt Englannissa jo koko syyskauden. Se oli varsinainen piristysruiske minun iltaani!

Uudenvuoden päivänäkin olin tietenkin taas töissä, ja silloin meillä oli hotellilla muslimi häät, joissa myös minä tarjoilin. Ne jäivät mieleeni siksi, että ne olivat alkoholittomat häät, ja me tehtiin urakalla alkoholitonta boolia. Uudenvuoden päivä oli hotellilla ihmeen leppoisa, ja me työntekijät ehdittiin hassuttelemaan keskenämme johon kuului mm. soodasota (eli toisen suihkuttaminen soodalla). Sellaista se oli nuorena!

Teitä ehkä kiinnostaa, että millainen se joulu oikein oli Englannissa? Minä en pysty siihen vastaamaan, koska itse olin joulun Suomessa. Mutta ystäväni kertoi, että hotellin henkilökunta (he jotka eivät olleet töissä) menivät jouluaattoiltana lähipubiin, missä oli tullut riitaa poikien kesken. Eli ei oikein jouluinen joulu ollut. Mutta tämähän tosiaan oli vain hotellin henkilökunnan elämää, eli ei englantilaisten ihmisten normaalia arkielämää kotona :).

Tämäkin joulu vahvisti sen, että haluan viettää joulun kotona Suomessa perheeni kanssa. Englannista, ja joulunajasta siellä jäi kuitenkin kivoja muistoja.

Oletko sinä viettänyt joulua maailmalla? Mukavaa torstaita! :)

Ps. Jos jäit miettimään, että kuinka kauan olin Lontoossa niin vastaus on, että  seuraavassa helmikuussa palasin pysyvästi Suomeen! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun kommentistasi ❤